Converteren kun je leren

Hoe kun je converterende teksten schrijven? Natuurlijk speelt je eigen creativiteit hierin een rol. Maar je kunt het zeker leren. Daarnaast zijn alleen converterende teksten niet genoeg. Om te zorgen dat jouw website meer oplevert dan dat-ie kost, is meer nodig. De lay-out moet top zijn. Het bestaat dus uit twee delen: tekstueel en visueel. Converteren kun je leren met deze tips.

Converterende teksten schrijven

Ten eerste begint converterende teksten schrijven met je doelgroep. Zorg dat je hier een duidelijk beeld van hebt. Vervolgens ga je heel specifiek voor die doelgroep schrijven. Zo haal je de mensen binnen die specifiek naar jouw content op zoek zijn.

Begin daarnaast iedere alinea met een nieuwe prikkel, of zorg dat de alinea’s goed op elkaar aansluiten. Als alles interessant (en kort) is, kan de lezer niet stoppen met lezen. Hetzelfde geldt als iedere alinea een beetje dieper ingaat op het onderwerp. Grijp de lezer aan.

Storytelling

Ook storytelling is erg effectief. Mits je het kort houdt. Het zal aanslaan als je jouw verhaal als een soort sprookje verpakt. Vrolijk beginnen in een herkenbare situatie. En dan gebeurt er plotseling iets. Iets waarvoor jouw product of dienst de oplossing is. Dit is de wijze les. En ze converteerden nog lang en gelukkig.

Ten vierde moet je content waardevol zijn. Leer de lezer iets waar hij/zij écht iets aan heeft. Informatie waar normaal gesproken voor betaald wordt. Schrijf het vervolgens op een positieve manier. En houd het praktisch. Dat wordt het meest gedeeld en levert je de meeste bezoekers op.

Bullet points

Een goede tip om opsommingen leesbaar te maken is het gebruiken van bullet points. Licht zo de voordelen van iets uit. Eventueel zou je deze extra kunnen laten opvallen met:

  • Groene vinkjes in plaats van zwarte rondjes
  • Het vergroten van inspringing vanaf de border
  • Een ander of groter font
  • Een andere achtergrondkleur

Een converterende CTA

Tot slot is de Call-To-Action (CTA) van cruciaal belang voor goede conversie. Maak er een aantrekkelijke button van. En verwerk de juiste woorden erin. Het woordje “NU” doet het vaak goed. Maar je kunt ook zoekwoorden in de CTA verwerken. Dan weet de lezer precies wat het klikken op de button oplevert. Voeg ten slotte nog een verzekerende boodschap toe onder de button, zoals “Onmiddellijk leverbaar” of “GRATIS verzending” Dan is jouw pagina tekstueel conversiegericht.

Je website visueel optimaliseren

Ook qua opmaak kun je conversiegericht te werk gaan. Begin met het weghalen van sliders. Maak alles zichtbaar, zodat de bezoeker meteen ziet wat hij/zij moet zien. Vervang dus ook enorme titels en afbeeldingen door een kleine header. Voeg in plaats daarvan kleine vakken toe, met verschillende kleuren buttons. Probeer daarbij de meest aantrekkelijke dingen boven de fold te houden. Zo kan de bezoeker meteen actie ondernemen.

Ten tweede moet de bezoeker een gevoel van urgentie krijgen. Hij/zij moet jouw product of dienst nu aanschaffen. Soms is het genoeg om in de CTA te zetten: “voordat de actie voorbij is.” Maar je kunt ook een aflopende timer pontificaal in beeld zetten.

Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijke formulieren op je website hebt. Geef aan waarom je bepaalde informatie nodig hebt. Mensen zijn nou eenmaal erg gesteld op hun privacy. Bij een naam is dat misschien niet nodig. Maar als je vraagt naar een adres wel. Bovendien moet het met de nieuwe AVG wet sowieso bij e-mailadressen.

Blijf veranderen

Met deze tips voor converterende pagina’s kom je een heel eind. Maar vergeet niet A/B tests uit te voeren. Zo kun je kijken wat het beste werkt. Het kan immers altijd beter.

Denk er ook eens over na wat een hogere conversie je kan opleveren. Dan zie je dat een investering zeker gerechtvaardigd is. Bij Nordique gaan we dan ook vakkundig aan de slag. Zodat jij een website hebt die meer oplevert dan dat-ie kost. Wij leren je converteren.

Graag contact over converteren

Of lees meer tips voor een succesvolle website in ons whitepaper »

 


Gerelateerde artikelen


  • Algemeen
  • Internetstrategie
  • Webshop
  • WordPress

De kracht van WordPress gecombineerd met Laravel

Bij Nordique begrijpen we dat jouw weboplossing méér is dan een online visitekaartje. Met het juiste platform kun je complexe functionaliteiten integreren, zoals koppelingen naar een CRM of ERP-pakket. Maar hoe kies je het beste platform voor je zakelijke behoeften?  Wat als we je vertellen dat je het gebruiksgemak van WordPress kunt combineren met de […]

  • Algemeen

Beveilig je persoonsgegevens met 2-factor authenticatie

Als gewaardeerde klant van Nordique begrijpen we hoe belangrijk het is om de persoonsgegevens op jouw website of webshop veilig te bewaren. Denk aan formulierinzendingen, gegevens van klanten, wachtwoorden of andere gevoelige data. Bij Nordique nemen we jouw veiligheid serieus en bieden we volledige ondersteuning. Met een onderhoudscontract omvat onze aanpak standaard veiligheidsmaatregelen voor websites […]