Google for Jobs; wat is de status?

Begin 2020 werd Google for Jobs gelanceerd in Nederland. Tenminste, dat was de bedoeling. Nieuwssites berichtten hierover met veel heisa, maar sindsdien is het stil. Wat is de huidige status van het nieuwe vacatureplatform van Google?

Wat is Google for Jobs?

Laten we eerst kort uitleggen wat Google for Jobs is. Zoals de naam misschien al verraadt, is het een vacatureplatform van Google. In andere landen is dit platform al uitgerold, maar nog niet in Nederland.

Voorbeeld: als kandidaat googel je op een vacaturenaam (bijvoorbeeld ‘front-end developer’). Je krijgt direct in Google een overzicht van vacatures te zien. Google probeert hiermee vacaturesites (als Indeed en Nationale Vacaturebank) voor te zijn.

In februari 2020 werd er een test gedraaid. Wij hebben er even aan mogen ruiken en hebben daar direct schermafbeeldingen van gemaakt. Hieronder een inkijkje:

Hoe komen mijn vacatures in Google for Jobs?

Een aantal aspecten zijn belangrijk om in het vacature-overzicht zichtbaar te zijn.

Techniek

Door middel van het toevoegen van de juiste techniek kan je Google helpen. Dit kan met zogeheten structured data. Hiermee geef je Google aanwijzingen wat elk stukje content betekent. Denk aan:

  • Datums (publicatie- en einddatum)
  • Functietitel
  • Soort dienstverband
  • Omschrijving vacature
  • Salaris
  • Bedrijfsnaam
  • Locatie

Deze structured data moet je in de code toevoegen. Per onderdeel is er een uniek stuk code, waardoor Google exact begrijpt wat het is. Deze onderdelen worden vervolgens opgenomen binnen Jobs.

Content

Uiteraard moet de content van de vacature ook goed zijn. Maar wat is goed? Een aantal basisregels waar je je aan moet houden:

  • Schrijf de vacature voor je kandidaten, niet voor Google.
  • Omschrijf de functie duidelijk en uitgebreid. Wat zijn de eisen en wensen van de kandidaat?
  • Vertel iets over je bedrijf/organisatie. Waarom moet de kandidaat bij jou solliciteren?
  • Maak het de kandidaat gemakkelijk om te solliciteren. Plaats bijvoorbeeld een formulier op de vacaturepagina, die direct in de juiste inbox terechtkomt.

Structuur

Je moet het Google zo gemakkelijk mogelijk maken om de vacatures ‘op te pikken’. Een heldere structuur helpt hierbij. Maak een overzichtspagina met alle vacatures. Benoem hier de vacaturetitels, korte intro’s en eventueel een aantal meta-gegevens (zoals locatie). Uiteraard moet je vanaf daar door kunnen klikken naar de vacature zelf.

Google for Jobs - voorbeeld schoonmaker Groningen

Wat is de huidige status van Google for Jobs?

Vreemd genoeg is er na februari niets meer gebeurd. Er is geen nieuws vanuit Google, maar ook niet van gerenommeerde nieuwssites.

De schimmigheid van Google is geen nieuw fenomeen. Echter is Google for Jobs allang uitgerold in andere landen. Het leek dus een kwestie van tijd totdat het hier werd gelanceerd. Komt het wellicht door de coronacrisis? Of is er iets anders aan de hand? Wij zijn in ieder geval erg nieuwsgierig. Heb je een idee? Laat het ons weten!


Gerelateerde artikelen


  • Algemeen
  • Internetstrategie
  • Webshop
  • WordPress

De kracht van WordPress gecombineerd met Laravel

Bij Nordique begrijpen we dat jouw weboplossing méér is dan een online visitekaartje. Met het juiste platform kun je complexe functionaliteiten integreren, zoals koppelingen naar een CRM of ERP-pakket. Maar hoe kies je het beste platform voor je zakelijke behoeften?  Wat als we je vertellen dat je het gebruiksgemak van WordPress kunt combineren met de […]

  • Algemeen