Floer – Efficiëntie dankzij slimme koppelingen en automatisering

Floer is een trots, Noordelijk vloerenmerk dat graag de volgende stap wilde maken. De bedrijfsvoering moest sneller en efficiënter worden. Dankzij slimme koppelingen tussen systemen, automatisering en doorontwikkeling van de website hielpen wij Floer bedrijfsprocessen verbeteren. Lees verder om erachter te komen hoe we dat gedaan hebben.

De klant

Floer is een snelgroeiend vloerenmerk dat zich focust op het leveren van producten van hoge kwaliteit. Ze hebben een breed assortiment vloeren bestaande uit onder andere: visgraat parketvloeren, laminaatvloeren en PVC vloeren. Al deze vloeren zijn te bekijken via de webshop en te verkrijgen in het Floer Experience Center of bij de lokale Floer-dealer. De eiken vloeren van Floer worden hier in ons eigen land gemaakt!

Naast dat ze energie stoppen in de webshop en winkels, zijn ze ook actief bezig met het schrijven van blogs, social media en het maken van YouTube-video’s.

De uitdaging

Dankzij een breed aanbod en goede contentmarketing hebben ze een prima positie binnen de markt weten te bemachtigen, maar het was tijd voor meer. Floer liep tegen wat groeipijnen aan. Ze kwamen tot inzicht dat bepaalde processen een stuk langer duurden dan nodig was. Veel administratie werd handmatig in Excel gedaan en dat kostte veel tijd. Er ontbrak een CRM- of ERP-systeem om klantgegevens en bedrijfsfuncties als inkoop, planning en logistiek samen te brengen.

Lennart Groenewold, eigenaar van Floer, stuitte op zaken die sneller zouden kunnen en misschien wel moeten. Om de volgende stap te maken was het nodig om de website te verbeteren en om belangrijke systemen nauwer met elkaar te laten samenwerken. Floer moest klaargestoomd worden voor verdere doorontwikkeling. Aan ons de vraag om daarbij te helpen.

Nordique biedt ons een hoge kwaliteit website en een steeds verder doorontwikkelde en prettige applicatie. Dankzij maatwerk hebben we de mogelijkheid om alles zo op te zetten en in te richten dat het compleet op onze bedrijfsprocessen is afgestemd. Je kunt het systeem tot in de kleinste details aanpassen, waardoor onze medewerkers operationeel zo efficiënt mogelijk kunnen werken.

– Lennart Groenewold van Floer

De oplossing

Bedrijfsprocessen verbeteren, door systemen nauwer met elkaar te laten samenwerken, is Nordique op het lijf geschreven. We hebben Floer al eerder geholpen door de webshop in beheer te nemen en verbeteringen door te voeren. Inmiddels zijn we zover dat we hun voorraadbeheer, orderverwerking, facturatie en klantregistratie beter met elkaar laten samenwerken.

Zo geeft Floer proefmonsters uit aan klanten. Klanten kunnen op die manier bekijken of de beoogde vloer goed zou passen in hun woning. De proefmonsters dienen in een doos te worden gestopt, er moet los een verzendlabel worden uitgeprint en de monsters moeten klaar worden gestoomd voor verzending. Voorheen moest Floer de adresgegevens van verschillende plekken kopiëren. Nu kunnen ze met één druk op de knop deze gegevens overnemen en hoeven ze alleen nog maar te printen. Een mooi voorbeeld van software op maat.

Daarnaast hebben we een verbetering voor het aanvragen van de Floer-catalogus doorgevoerd. Wanneer er vroeger een verzoek binnenkwam om een catalogus naar een klant te sturen, moest die catalogus handmatig worden verstuurd. De adressen moesten voorheen regel voor regel overgenomen worden. Dit gaat gemiddeld om zo’n 500 aanvragen per week! Nu kunnen ze een export met alle aanvragen over een bepaalde periode uitdraaien. De export kan vervolgens ingeladen worden in hun printersoftware om in bulk te printen.

Doordat de applicatie voor ons op maat wordt gemaakt, hebben we geen ruis in het systeem met allerlei ingewikkelde functies die niet voor ons van toepassing zijn, wat voor het personeel erg prettig werkt. Daarnaast kunnen we verschillende gegevens terugkoppelen naar onze website, denk aan het totaal aantal aangevraagde catalogi of m2’ers geFloerd in Nederland.

Het resultaat

Al deze koppelingen en automatiseringen zorgen voor een gestroomlijnde werkwijze. Slimme wijzigingen hebben een grote impact op de manier van werken voor alle medewerkers. Het personeel kan zich nu beter richten op belangrijke zaken. Daarnaast geeft het Floer de ruimte om te blijven groeien en tijd over te hebben voor andere dingen. Zoals het schrijven van blogs en het maken van content voor het YouTube-kanaal.

Jullie collega Michael is erg makkelijk in de communicatie. Hij vertaalt onze wensen goed naar functionele code. Het is ook fijn dat hij aandacht heeft voor design en indeling, dat komt onze in-house app erg ten goede!

Dankzij automatisering is Floer efficiënter geworden in de bedrijfsvoering en minder kwetsbaar voor menselijke fouten. We willen in het vervolg nog meer slimme oplossingen voor Floer ontwikkelen en we hopen deze samenwerking nog jaren door te zetten!

Nordique biedt ons een hoge kwaliteit website en een steeds verder doorontwikkelde en prettige applicatie. Dankzij maatwerk hebben we de mogelijkheid om alles zo op te zetten en in te richten dat het compleet op onze bedrijfsprocessen is afgestemd.

Lennart Groenewold, Floer