WordPress CRM-koppelingen

Wil je een CRM-pakket koppelen aan je WordPress website? Tegenwoordig kan je het CMS WordPress aan heel veel tools en systemen koppelen, zoals CRM's, ERP-programma’s, marketing automation tools, e-mailprogramma's en ga zo maar door. Grote voordelen zijn dat dit je organisatie heel veel inzicht geeft. Het is daarnaast heel schaalbaar en het kan het enorme tijdsbesparing opleveren!

Wat is een CRM?

Laten we eerst toelichten wat een CRM is. De afkorting staat voor Customer Relationship Management. Is de basis is het een tool waarmee je al jouw relaties beheert. Maar vaak kan het meer, zoals:

  • Medewerkers beheren
  • Urenregistratie
  • Saleskansen bijhouden
  • Facturatie
  • Marketing automation
  • Etc.

Er bestaan heel veel CRM’s. Bij de ene tool heb je meer functionaliteiten dan bij de ander, maar vaak betaal je dan ook meer.

Voorbeelden:

  • Microsoft Dynamics 365 CRM
  • Salesforce
  • Zoho
  • HubSpot CRM

Uiteraard zijn er meer systemen, zoals ERP’s, recruitment systemen, marketing tools, e-mailprogramma’s en meer. Het koppelen van deze systemen is ook mogelijk.

Wat is een koppeling met WordPress?

Vrijwel altijd is het mogelijk om je CRM te koppelen aan je WordPress-website. Wat je dan doet, is het ‘doorschieten’ van data van je website naar je CRM-systeem. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het doorschieten van de ingevulde gegevens van een offerteformulier. De klantgegevens worden automatisch aangemaakt binnen het CRM, eventueel aangevuld met een saleskans. Hier kan je vervolgens ook acties aan hangen, zoals een belafspraak of e-mail.
  • Wanneer een kandidaat een sollicitatieformulier op een recruitment-website invult, komt deze direct bij één van de recruiters terecht. De gegevens uit het formulier kunnen hierbij automatisch worden doorgeschoten.
  • Orders in je WooCommerce-webshop worden automatisch doorgeschoten naar Exact Online. Zo kan je heel gemakkelijk facturen aanmaken.
  • Schiet marketingdata door naar het CRM, zoals de bron van het bezoek (bijv. Google organisch). Dit kan vervolgens weer gebruikt worden in rapportages. Het geeft antwoord op de vraag: hoeveel levert elk kanaal op?
WordPress koppelingen

Waarom een koppeling maken?

Wanneer zou je een koppeling tussen WordPress en je CRM moeten maken? Er zijn twee belangrijke factoren:

Inzicht

Doordat je het hele proces hebt gekoppeld (zie de afbeelding), kan je alle data gebruiken. Wanneer je rapportages maakt, kan je zelfs de oorspronkelijke bron van je conversie inzien. Dit is zeer waardevol bij het maken van belangrijke beslissingen. Immers, in een slechtlopend marketingkanaal wil je geen onnodige investeringen doen.

Doordat alle data beschikbaar is, kan je alle rapportages maken die je maar wilt. Bekijk de gemiddelde orderwaarde, tijdsduur tot de verkoop, prestaties van de marketingkanalen, aantal terugkerende klanten, gemiddelde ‘customer lifetime value’ en nog veel meer.

Tijdsbesparing (= kostenbesparing)

Veel organisaties beseffen niet dat een koppeling veel tijd kan besparen. En dus geld. Vaak worden leads/contacten namelijk nog handmatig overgezet naar het CRM. Stel je voor dat één medewerker hier een uurtje of vier per dag mee bezig is. Na één jaar kost je dit bijvoorbeeld 20.000 euro. Je kan dit geld uitsparen door een koppeling te laten bouwen. Helemáál op de lange termijn.

Bovenstaande is een simpele rekensom, maar veel mensen zijn niet bewust dat dit kan. Naast de tijdsbesparing heb je ook minder foutgevoeligheid, omdat het geen mensenwerk meer is. Bovendien blijft het proces ook gewoon doordraaien bij verzuim of verlof.

WordPress koppelingen proces

Hoe werkt het?

Er zijn meerdere manieren om WordPress aan een CRM te koppelen. De volgende vragen moet je hierbij stellen:

  • Welk CRM moet er gekoppeld worden?
  • Is het alleen vanaf WordPress naar het CRM of ook andersom?
  • Heeft het CRM een API-mogelijkheid?
  • Welke gegevens wil je (heen-en-weer) sturen?
  • Moet dit ook gesynchroniseerd worden?

Maatwerk of standaard oplossing

Afhankelijk van de antwoorden hierboven, kan je kiezen voor meerdere opties. Een maatwerkoplossing is mogelijk, maar er zijn ook standaard oplossingen aanwezig om gemakkelijk koppelingen te maken. Met maatwerk heb je alle vrijheid en kan je alle specifieke wensen inwilligen. Bij een standaard oplossing zit je gebonden aan de mogelijkheden in het systeem. Dit is vaak snel op te zetten, maar is dus wel beperkter.

WordPress beheren

Het hele proces onder één dak

Doordat we veel samenwerken met ons ‘zusterbedrijf’ Bol360, hebben we iets unieks in handen. Het complete proces vanaf marketing t/m inzicht hebben we onder één dak. Nordique heeft veel ervaring in marketing, websites en koppelingen. Bol360 is o.a. gespecialiseerd in CRM’s en rapportages. Dat maakt dat het gehele proces onder één dak gedaan kan worden.

Benieuwd welke mogelijkheden er zijn?

Nordique heeft veel ervaring met koppelingen tussen WordPress en andere systemen. We helpen jouw organisatie graag een stap verder. Neem gerust eens contact met ons op, om te kijken wat er voor jouw organisatie gedaan worden. Ook als je hulp nodig hebt met je CRM staan we graag voor je klaar.

Vraag naar de mogelijkheden

We zijn super blij met de nieuwe website, deze levert nu al nieuwe contacten op. Daarnaast krijgen we veel complimenten over het uiterlijk en de inhoud van de website. Over Nordique hebben we alleen maar lof. We hebben hen als een partner ervaren die meedenkt, afremt of druk zet als dat nodig was. We zullen de komende tijd ook graag de website en onze online aanwezigheid blijven ontwikkelen met Nordique als partner!

Truus Dolstra, MEE Groningen