Google for Jobs: Interessant om nu in te stappen?

Vorig jaar werd Google for Jobs geïntroduceerd in Nederland. Deze vacature zoekmachine wordt inmiddels bijna een halfjaar gebruikt in ons land. Google for Jobs zou in potentie weleens het meest gebruikte online startpunt voor werving en selectie kunnen worden. Wat zijn de voordelen voor de werkgever?

Wat is Google for Jobs?

Het doel van Google for Jobs is om werkzoekenden gemakkelijker en sneller aan een nieuwe baan te helpen, doordat zij via deze vacature zoekmachine gemakkelijk en snel een passende baan kunnen vinden. Zonder tussenkomst van een platform als Indeed of Nationale Vacaturebank.

Hoe werkt Google for Jobs?

Als je binnen Google op vacatures zoekt, dan wordt een speciale blauwe widget of module automatisch zichtbaar in de zoekresultaten, direct onder de betaalde zoekresultaten. Als je vervolgens op de blauwe balk klikt, dan kom je in de vacature zoekmachine terecht.

 

Deze video van Google maakt ook het één en ander duidelijk (Engelstalig):

De juiste ‘match’

Dankzij de vele data die Google verzamelt en het goed ontwikkelde algoritme van Google, weet de zoekmachine precies welke relevante vacatures bij een zoekopdracht horen en krijgt de werkzoekende precies die vacatures te zien die voor hem of haar interessant zijn. Dit maakt Google for Jobs een directe concurrent van Indeed, wat eigenlijk ook een soort vacature zoekmachine is.

Voordelen voor werkgevers

Google for Jobs zorgt ervoor dat werkgevers online beter zichtbaar zijn bij de juiste kandidaten. Het is nu nog in ontwikkeling, dus dit is hét moment om jouw concurrentie een stap voor te zijn in de zoektocht naar nieuwe talenten. Zo bespaar je in de toekomst hoge wervingskosten. Heel veel bedrijven beschikken daarnaast nog niet over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs. Ook hier liggen dus kansen voor werkgevers. Naar onze mening is het daarom juist nu een interessant moment om in te stappen.

Hoe maak jij jouw vacatures beter vindbaar?

Het is voor de online vindbaarheid van jouw vacatures – en jouw ranking in Google – belangrijk dat vacatureteksten goed geoptimaliseerd zijn. Dit begint bij een duidelijke structuur van de vacaturepagina:

  • Publicatiedatum
  • Bedrijfsnaam
  • Locatie
  • Functietitel
  • Omschrijving van de vacature
  • Begin- en einddatum
  • Basissalaris
  • Soort dienstverband

SEO-tips voor werkgevers

Weet jij al hoe jij de online vindbaarheid en het bereik van jouw vacatures direct kunt verbeteren? Nog een paar belangrijke SEO-tips voor werkgevers:

  1. Gebruik liever geen populaire functietitels zoals “SEO guru”, maar gebruik liever zoveel mogelijk bestaande, duidelijke en herkenbare functietitels, zoals “SEO specialist”. Dan weet Google meteen wat je bedoelt – en jouw potentiële kandidaat ook.
  2. Wees zo specifiek mogelijk in jouw zoekopdracht. Dus bijvoorbeeld niet: “Digital Marketeer”, maar: “Junior SEA Marketeer Utrecht”. Laat deze ‘keywords’ vervolgens overal in de tekst, titel en metatags terugkomen.
  3. Gebruik voor de indicatie van het basissalaris geen “marktconform”. Daar gaat Google helaas niet mee akkoord (hoe erg dit ook klinkt ;-). Noem bijvoorbeeld wél een minimum- en een maximum bedrag, ter indicatie.
  4. Houd jouw vacatures netjes bij en blijf optimaliseren. Vacature vervuld? Verwijder hem dan. En maak dan gelijk een redirect aan in Google Search Console. Als je dit programma nog niet gebruikt voor jouw SEO-activiteiten, zeker wel doen!
  5. Vraag aan jouw websitebouwer om de belangrijkste vacature punten netjes in de HTML-code van jouw website weer te geven, zodat Google deze data goed kan “lezen”. Hier kunnen wij jou eventueel ook bij helpen.

Resultaten

In andere Europese landen waar Google for Jobs eerder is uitgerold, is al bewezen dat je met Google for Jobs meer organisch verkeer naar jouw vacaturepagina’s genereert en dus ook meer potentiële sollicitanten krijgt. De eerste resultaten zijn al behaald en wij houden de ontwikkelingen in Nederland uiteraard nauwlettend in de gaten.

Vragen?

Heb je nog vragen? Laat het ons weten! Wij helpen jou graag om jouw vacatures rechtstreeks in Google for Jobs op te laten nemen. Neem contact op via het onderstaande contactformulier of bel met: (050) 211 0020.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

 


Gerelateerde artikelen


    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    Google Analytics 4 afbeelding
    Jeroen

    Google Analytics 4, de nieuwe standaard

    Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool van Google, en gaat op termijn Universal Analytics vervangen. In de nieuwste versie komen website en apps samen, om een ware omnichannel analysemogelijkheid te geven. Wat zijn de veranderingen en hoe start je hiermee?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Nieuwe medewerker
    Nordique - kantoor buiten
    Jeroen

    Dubbelinterview met developers Joren en Ben

    De afgelopen maanden is Nordique verder gegroeid, ondanks de bijzondere tijden waarin we verkeren. We hebben inmiddels twee nieuwe developers mogen verwelkomen: Joren de Graaf en Ben Bentine. Lees hier het dubbelinterview!

    Lees meer