Online marketing voor webshops

Online marketing voor webshops en websites heeft vaak hetzelfde doel: meer bezoekers en/of omzet en/of winst genereren. Het grote verschil zit in de invulling van de online marketing kanalen. In deze blog leggen wij uit waarin de online marketing kanalen van webshops en websites van elkaar verschillen.

SEO

Het belangrijkste SEO-aandachtspunt voor webshops vind je op het productniveau. Als online marketeer heb jij geen zin (laat staan tijd) om per PDP (Product Detail Page) de SEO te optimaliseren, wetende dat een gemiddelde webshop al gauw honderden producten heeft.

SEO voor webshops begint bij het inladen van de producten, dat doorgaans via een .CSV-bestand gebeurt. Als verantwoordelijk marketeer houd je je tijdens het schrijven van dit document idealiter al bezig met de SEO-eisen van Google.

Per product dat ingevoerd wordt, neem je in je achterhoofd de beoogde zoektermen al mee in de titel, korte en lange omschrijving van het product. Ook is het raadzaam om (een deel van) deze zoektermen te verwerken in de uiteindelijke URL en in de afbeeldings-URL. Bij veel content management systemen (CMS) gebeurt dit laatste automatisch.

Alle overige toepassingen van zoekmachineoptimalisatie die je normaal gesproken voor een website uitvoert, gelden ook voor webshops.

SEA

Wat het online adverteren voor webshops zo ontzettend aantrekkelijk maakt is de meetbaarheid van de resultaten. Waar je het bij een website hooguit moet doen met het aantal offerteaanvragen of reserveringen, kunnen de kosten van SEA/online marketing voor een webshop vergeleken worden met de daadwerkelijke omzet in euro’s. Hierdoor is veel beter te sturen op resultaat.

Doordat men in Google Ads tegenwoordig steeds meer automatische biedstrategieën tot zijn beschikking heeft, is het relatief eenvoudig om budgetten te beheren in relatie tot de opbrengst. Indien je als SEA-specialist de voorkeur geeft aan de handmatige biedstrategieën is dat uiteraard ook mogelijk, al zul je de dagelijkse resultaten wel nauwlettender in de gaten moeten houden.

Google Shopping

Een van de belangrijkste kanalen binnen online marketing voor webshops is Google Shopping. Dit kanaal is, het woord zegt het al, louter geschikt voor webshops, dus voor webshops inclusief een winkelwagen en een betaalmodule.

Ieder product wordt tussen de zoekresultaten aangeprezen met een foto, producttitel, prijs en geringe overige informatie. Echter zitten er aan het gebruik van dit platform ook haken en ogen. Zo moet er altijd een actuele datafeed beschikbaar zijn die alle producten uit de webshop bevat. Deze datafeed kan vervolgens weer gebruikt worden voor Google Shopping en dynamische remarketing (daarover later meer).

Zoekwoorden in Google Shopping

Het grote verschil tussen “gewone” Google advertenties en Google Shopping zijn de zoekwoorden. Waar je bij de meest gangbare advertenties kunt aangeven op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, kun je bij Google shopping alleen aangeven op welke zoektermen je NIET gevonden wilt worden. De zoekwoorden waar je wél op gevonden wordt, worden bepaald door de titel en de omschrijving van de producten.

Dit vergt een andere manier van optimaliseren waarbij enige vorm van ervaring een vereiste is. Ook dit is een reden om bij het inladen van je producten al rekening te houden met de beoogde zoektermen, zoals we eerder in dit artikel aangaven.

Remarketing

We noemden het zojuist al even, maar dynamische remarketing is iets wat voor een webshop echt niet mag ontbreken.

Eerst leggen we uit wat ‘gewone’ remarketing ook alweer was: het targeten van de websitebezoekers van de afgelopen (30) dagen. Bij het targeten van deze doelgroep maak je gebruik van ‘algemene’ display-advertenties waarin het logo, huisstijl en wellicht één  vooraf bepaald product centraal staat. Dynamische remarketing is veel gerichter.

Dynamische remarketing

Wanneer een bezoeker de Product Detail Page (PDP) van een bepaald product bekeken heeft, wordt datzelfde product getoond in een display-advertentie. Meestal staat ook het merk en de omschrijving van dit product erbij, net als de korting in procenten of de van-voor prijs. Het unieke aan dynamische remarketing is dat de advertentie met dit ene product, alléén getoond wordt aan die ene bezoeker. Zo krijgt iedere bezoeker altijd exact het product of de producten in een advertentie te zien die hij of zij bekeken heeft op de webshop. Deze vorm van remarketing levert doorgaans veel conversies op, zeker vergeleken met gewone remarketing.

Technische vereisten

Net als voor Google Shopping is ook voor dynamische remarketing een actuele productfeed vereist. Het grote voordeel is dat met de juiste configuratie van Google Merchant Center dezelfde feed gebruikt kan worden. Wel zeggen we er eerlijk bij dat je het werken met een productfeed het beste kunt uitbesteden aan een echte specialist.

Social Media Marketing

Platforms als Facebook, Pinterest en Instagram worden veelal door webshops ingezet om individuen producten te tonen die juist voor hem of haar interessant zijn. Hierdoor is de kans levensgroot dat een vertoning van het juiste product bij precies de juiste mensen uit jouw doelgroep terechtkomen. Dit gebeurt op basis van leeftijd, geslacht, levensfase of andere gegevens die via deze platforms bekend zijn.

Deze consumenten maken via de sociale kanalen zeer laagdrempelig kennis met jouw webshop en jouw producten. Een bezoek aan de webshop is via sociale media eenvoudig afgelegd en vanwege de nauwkeurige targeting adverteer je alleen aan de meest relevante personen uit jouw doelgroep. Hierdoor is de kans op conversie heel groot en spendeer je geen advertentiekosten aan publiek dat niet tot jouw doelgroep behoort. Van alle online marketing kanalen levert social media marketing de voordeligste conversies op, dus conversies tegen de laagste kosten per conversie (CPA).

Online Marketing voor jouw webshop?

In deze blog beschrijven wij een aantal veelvoorkomende toepassingen van online marketing voor webshops, maar de totale online marketing mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Wil jij nou graag eens vrijblijvend met een specialist in gesprek over de mogelijkheden voor jóúw webshop, dan kan dat. Vul onderstaande velden in en we nemen binnen enkele werkdagen contact met je op.

 


Gerelateerde artikelen


    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    Google Analytics 4 afbeelding
    Jeroen

    Google Analytics 4, de nieuwe standaard

    Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool van Google, en gaat op termijn Universal Analytics vervangen. In de nieuwste versie komen website en apps samen, om een ware omnichannel analysemogelijkheid te geven. Wat zijn de veranderingen en hoe start je hiermee?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Contentmarketing
    • Internetstrategie
    • SEO
    Google for Jobs Nordique
    Jeroen

    Google for Jobs: Interessant om nu in te stappen?

    Vorig jaar werd Google for Jobs geïntroduceerd in Nederland. Deze vacature zoekmachine wordt inmiddels bijna een half jaar gebruikt in ons land. Dit zou weleens hét online startpunt voor werving en selectie kunnen worden.

    Lees meer
    • Internetstrategie
    • WordPress
    Wat kost een website van Nordique
    Jeroen

    Wat kost een nieuwe website?

    De vraag “Wat kost een nieuwe website?” wordt ons vaak gesteld. In deze blog geven wij graag antwoord op deze ietwat complexe vraag.

    Lees meer