Wettelijke eisen website: belangrijke aandachtspunten

Aan welke wettelijke eisen moeten een website voldoen? In dit blog maak je stapsgewijs kennis met een aantal belangrijke eisen – van het publiceren van bedrijfsgegevens tot portretrecht. Voorkom boetes en juridisch getouwtrek met deze tips.


Eis 1. Vermeld je bedrijfsgegevens

Op een website moet duidelijk staan wie je bent of wie jullie zijn. Een potentiële klant moet weten met wie hij zaken doet. Als je online diensten aanbiedt of aanprijst – ongeacht of die online worden afgenomen – moet je de volgende gegevens noemen:

  • De naam van jouw onderneming, plus de entiteit. Bijvoorbeeld “v.o.f”, “bv” of “nv”
  • De vestigingsplaats van jouw onderneming. Dit is het adres zoals genoemd bij de kamer van koophandel. Een postbusadres is niet voldoende
  • Het KvK-nummer
  • HHet btw-nummer. Let op: dit is enigszins omstreden. Voor zzp’ers opent dit namelijk een deurtje naar identiteitsfraude aangezien het btw-nummer het ook het burgerservicenummer (BSN) bevat
  • Minstens twee manieren om snel contact met jouw onderneming op te nemen, waaronder het e-mailadres. Een telefoonnummer is een goede tweede
  • De naam van het toezichthoudende orgaan. Dat is nodig als je een vergunning nodig hebt voor de uitoefening van jouw onderneming
  • De beroepsvereniging waar je bent ingeschreven. Dat is belangrijk als je een beroep hebt waarbij je je aan specifieke regels moet houden.

De bedrijfsgegevens moeten op een logische en eenvoudig plek op de website te vinden zijn. Verstop ze dus niet in algemene voorwaarden of andere documenten. Een contactpagina of footer is een veelgebruikte locatie. Je webbouwer kan hierbij helpen.

Als je een van bovenstaande gegevens niet noemt, is er sprake van een economisch delict waar boetes op staan. Dit klinkt wat zwaar, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is aan deze eisen te voldoen.

 

Eis 2. Schend geen auteursrecht op afbeeldingen

Veel ondernemingen gebruiken foto’s op hun websites. Vaak worden die in opdracht gemaakt, maar het komt ook voor dat ze van internet worden geplukt onder het mom ‘het staat op internet dus het is vrij te gebruiken’. Pas hiermee op: in principe rusten er auteursrechten op.

Wil je een bepaalde foto toch gebruiken, dan moet je achterhalen wie de auteursrechthebbende is en toestemming vragen. Vaak is de auteursrechthebbende een fotograaf of zijn/haar werkgever. Betaal je een vergoeding? Sluit dan een duidelijke overeenkomst. Als je geen vergoeding wilt betalen, kun je ook zoeken naar rechtenvrije foto’s. Google maar eens. Keuze genoeg. Let op: in sommige gevallen zijn er nog steeds voorwaarden verbonden aan het gebruik. Kijk daar dus goed naar.

Als je auteursrechten schendt, riskeer je dat je de foto’s moet verwijderen én een schadevergoeding moet betalen. De hoogte daarvan is onder andere afhankelijk van de waarde van de foto’s. (En de kwaliteit van de advocaat van de rechthebbende).

Ook op andere content, zoals op teksten of video’s, kan auteursrecht rusten. ‘Copy-paste’ dus niet zomaar content, maar schrijf of maak jouw eigen originele materiaal. En nee, simpelweg wat woordjes in de tekst veranderen maakt dit niet anders.

 

Eis 3. Wees ook alert op portretrecht

Afbeeldingen van internet zijn dubbel oppassen geblazen. Als het namelijk gaat om een foto waarop iemand herkenbaar staat afgebeeld, heeft diegene vaak het portretrecht. En kan zich dus verzetten tegen het gebruik van de foto. Informeer hiernaar bij de auteursrechthebbende.

 

Eis 4. Vraag toestemming voor nieuwsbrieven

Hoewel dit niet expliciet geldt voor een website, is het wel de moeite waard om op de hoogte te zijn van regelgeving rondom nieuwsbrieven en andere commerciële mailings. Spam is namelijk voor veel mensen overlastgevend.

Toestemming nieuwsbrieven
Bied je op je website een nieuwsbrief aan? Dan is het uitgangspunt: je kunt alleen nieuwsbrieven versturen als je expliciete toestemming hebt gekregen (opt-in). Er zijn verschillende manieren om die toestemming te krijgen. Bijvoorbeeld door klanten een optie te laten aanvinken: ‘Ja, ik wil de nieuwsbrief van organisatie X ontvangen.’ In de offline-wereld kun je bijvoorbeeld potentiële klanten vragen hun visitekaartje af te geven in ruil voor het versturen van de nieuwsbrief. Let op: jij moet kunnen bewijzen dat deze toestemming is gegeven.

Toestemming commerciële e-mails
Verstuur je naast de nieuwsbrief meerdere commerciële e-mails aan je klanten? Bijvoorbeeld persberichten of aanbiedingen van nieuwe producten? Dan moet je dat expliciet noemen als je om toestemming vraagt. Hiervoor moet namelijk apart toestemming worden gegeven.

Afmelden nieuwsbrieven
Tot slot moeten ontvangers zich in iedere nieuwsbrief kunnen afmelden. Ook als zij eerder toestemming hebben gegeven. Dat moet kosteloos en gemakkelijk zijn.

Bestaande en nieuwe klanten
Uitzondering op de regel: bestaande klanten mag je onder omstandigheden ook verblijden met een nieuwsbrief zonder expliciete toestemming. In dat geval mag de nieuwsbrief alleen informatie bevatten over de producten en diensten van jouw onderneming. Belangrijk is wel dat er bij het bestellen van producten of het eerste contact met jouw klant wel genoemd wordt dat dit gaat gebeuren. De klant moet ook dan gelegenheid krijgen hier bezwaar tegen te maken ‘Wilt u geen mails meer ontvangen..?’ Als het antwoord ‘ja’ is, ben je verplicht diegene van de verzendlijst te halen. Ook deze nieuwsbrief moet een afmeld-optie hebben.

Ook hier geldt dat er aanzienlijke boetes staan op het overtreden van de regels. Wil je voorkomen dat je op jouw website of met jouw nieuwsbrieven de juridische mist ingaat? Meer weten over de wettelijke eisen aan jouw website? Dan helpen we je bij Nordique graag verder met onze legal scan:

Meer informatie over onze legal scan


Gerelateerde artikelen


    • Internetstrategie
    • SEO
    • WordPress
    Tokajwijn blog
    Jeroen

    Webshop Tokajwijn.nl: meer bezoekers & meer conversie

    Meer bezoekers, een snellere site, een fraaier design en meer conversie. Sinds de overgang van Magento naar WordPress is de webshop Tokajwijn.nl er flink op vooruitgegaan. Nordique heeft alles in goede banen geleid. Vanaf het ontwerp tot design, van oplevering tot aan de SEO. Benieuwd hoe? Graag nemen we je mee op deze reis!

    Lees meer
    • Algemeen
    • WordPress
    Top 5 WordPress plugins
    Jeroen

    Top-5 onmisbare WordPress-plugins

    Bijna iedereen weet dat het aantal WordPress-plugins bijna ontelbaar is. Nordique bouwt websites het liefst met zo min mogelijk plugins, omdat ze regelmatig voor traagheid en fouten kunnen zorgen. Ondanks dat, vinden we een aantal plugins onmisbaar voor WordPress-websites. We hebben er vijf op een rijtje gezet.

    Lees meer
    • Algemeen
    • Mobile
    • SEO
    • WordPress
    Jeroen

    Is jouw website snel genoeg?

    Dat je website snel moet zijn, klinkt vanzelfsprekend. In de praktijk zien we echter nog vaak dat websites traag zijn. Hoe kan dat dan? In dit artikel geven we je een aantal tips en kun je ook je eigen website testen. Want hoe snel is jouw website?

    Lees meer

Wij werken voor klanten met ambitie.

Logo Halo Green Cups
Logo Wellnessresort de Waterlelie
logo-rigscoorttop