Case snelheidsoptimalisatie: laadtijd met ruim 50% verbeterd

Een zeer snelle website of webshop is tegenwoordig een must. Anders haken je potentiële leads/klanten af. Bovendien is een snelle site erg belangrijk voor SEO. Benieuwd hoe snelheidsoptimalisatie in de praktijk gaat? Lees in dit artikel hoe wij een webshop ruim 50% sneller hebben gekregen.

Nulmeting

Het traject voor snelheidsoptimalisatie begint met een nulmeting. Waar staat de site op dit moment qua laadtijd? Hoeveel MB is de complete pagina? En hoeveel requests naar de server doet de site?

Op basis van de nulmeting maken we een inschatting wat er nodig is om de optimalisatie door te voeren. Daarbij maken we ook een grove berekening hoe snel de site dan zal worden. We delen de optimalisaties normaal gesproken ook op in delen. Daarbij kan de klant zelf kiezen hoeveel snelheidsoptimalisatie hij/zij wil.

De verbeteringen

Zoals hierboven genoemd, delen we de optimalisatie op in meerdere delen. Afhankelijk van het budget, kunnen we dus meerdere ‘rondes’ doen. In de eerste ronde behalen we vaak de meeste tijdswinst. Dit is dus de grootste slag. Wanneer je echt naar ‘Champions League-niveau’ wil, kan je nog verder optimaliseren. Dit zijn vaak de meer ingewikkelde aanpassingen en vergen ook meer tijd.

Onderstaande verbeteringen zijn bij deze website o.a. doorgevoerd:

  • Bestanden samengevoegd (dus minder requests)
  • Hosting opgeschaald
  • Afbeeldingen geoptimaliseerd
  • Onnodige functionaliteiten verwijderd
  • Cache toegepast
  • Gzip compressie toegevoegd

De resultaten

Website: snelheid vooraf aan snelheidsoptimalisatie

De afbeelding hierboven toont de snelheid vooraf.


Website: snelheid na snelheidsoptimalisatie

De afbeelding hierboven toont de snelheid na de optimalisatie.

Het resultaat mag er zijn. Zoals je kan zien in de afbeeldingen, is de laadtijd met meer dan 50% verbeterd. Van 3.4 seconden naar 1.5 seconden. Ook de paginagrootte is bijna tien (!) keer kleiner geworden dan bij de nulmeting. Daarnaast is het aantal requests naar de server fors gedaald (van 68 naar 18).

Qua conversie zien we ook de eerste goede resultaten. Het conversiepercentage is sinds de optimalisatie namelijk verdubbeld (!). We moeten hierbij wel melden dat het niet om een A/B-test gaat, dus externe factoren kunnen hierbij ook geholpen hebben. Feit blijft dat snelheidsoptimalisatie een goede invloed op conversie heeft.

Ook een snellere laadtijd?

Wil je de snelheid van jouw website of webshop testen? Dat kan! Ga naar deze pagina, vul de URL in en je ziet de laadtijd van jouw site/shop. Wil jij ook een snellere laadtijd en meer conversie? Neem dan vrijblijvend contact op met ons en vraag naar de mogelijkheden.


Gerelateerde artikelen


    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    Google Analytics 4 afbeelding
    Jeroen

    Google Analytics 4, de nieuwe standaard

    Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool van Google, en gaat op termijn Universal Analytics vervangen. In de nieuwste versie komen website en apps samen, om een ware omnichannel analysemogelijkheid te geven. Wat zijn de veranderingen en hoe start je hiermee?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Contentmarketing
    • Internetstrategie
    • SEO
    Google for Jobs Nordique
    Jeroen

    Google for Jobs: Interessant om nu in te stappen?

    Vorig jaar werd Google for Jobs geïntroduceerd in Nederland. Deze vacature zoekmachine wordt inmiddels bijna een half jaar gebruikt in ons land. Dit zou weleens hét online startpunt voor werving en selectie kunnen worden.

    Lees meer
    • Algemeen
    • Nieuwe medewerker
    Nordique - kantoor buiten
    Jeroen

    Dubbelinterview met developers Joren en Ben

    De afgelopen maanden is Nordique verder gegroeid, ondanks de bijzondere tijden waarin we verkeren. We hebben inmiddels twee nieuwe developers mogen verwelkomen: Joren de Graaf en Ben Bentine. Lees hier het dubbelinterview!

    Lees meer