Hoger in Google: de basis

Hoger in Google komen, dat wil iedereen graag. Maar je moet niet zomaar met optimaliseren beginnen. Het is goed om te weten wat de basis is, zodat je weet wat je moet doen. In dit artikel leggen we uit hoe je begint met SEO.

SEO in het kort

Eerst even een korte intro over SEO. De afkorting staat voor de Engelse term Search Engine Optimization. Dus: je website of webshop optimaliseren voor zoekmachines (met name Google). Waarom je dit moet doen? Het antwoord is simpel: je wilt goed gevonden worden, zodat je op lange termijn verzekerd bent van een hoog aantal organische bezoekers.

We hebben het met name over Google als we het over zoekmachines hebben. Google heeft bij ons verreweg het grootste marktaandeel. Naast Google heb je nog Yahoo, Bing, Ask, Yandex, DuckDuckGo en meer.

De basisprincipes

Er zijn meer dan 200 factoren die bepalen hoe hoog je in Google komt. Natuurlijk is de ene factor belangrijker dan de andere factor. Deze gaan we niet allemaal bij langs, al geeft Google ze ook niet zomaar prijs. Uiteindelijk zijn er drie (stiekem vier) pijlers waar Google naar kijkt als ze een website of webshop beoordelen:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit (ook wel populariteit)

Techniek

Techniek is als het ware het fundament van je site. Als dit niet goed is, moet je met content en autoriteit wel een extreme inhaalslag maken. Bij techniek denken we vooral aan foutloze code, die ‘semantisch’ correct is.

De snelheid van de site is ook zeer belangrijk. Google neemt dit ook mee in hun overweging en dit wordt steeds belangrijker. In onze maatschappij wil men zo snel mogelijk veel informatie tot zich nemen en daar hoort een trage website niet bij. Check hier de snelheid van jouw site.

Verder kijkt Google bijvoorbeeld naar je beveiliging (heb je een SSL-certificaat?) en of je website responsive is.

Content

Je moet goede content bieden aan de bezoeker. Dit staat bij Google (terecht) nog steeds erg hoog op de prioriteitenlijst. De bezoeker moet immers inhoudelijk goed bediend worden. Summiere informatie is niet meer van deze tijd.

Onderdelen waar Google naar kijkt:

  • Lengte van de tekst
  • Keyword-dichtheid
  • Gebruik kopjes
  • Gebruik extra elementen
  • Juist gebruik URL’s / linkstructuur
  • Goede meta-omschrijving
  • Relevante afbeeldingen/video’s
  • Opsommingen
  • En meer…

Bij de bovenstaande voorbeelden kan je een heleboel ‘trucjes’ gebruiken. Als je een goede mix hebt van deze elementen, zal Google je goed waarderen. En hou het natuurlijk niet bij één onderwerp, hoe uitgebreider hoe beter. Denk er wel om dat hier een goede structuur in wordt aangebracht. Wij kunnen je hier ook bij helpen.

Autoriteit (populariteit)

Een aloude pijler, maar nog steeds erg belangrijk is de autoriteit (of populariteit). Dit is wat schimmiger dan de andere twee pijlers, omdat je hier moeilijker de vinger op kan leggen wat nu goed of minder goed is.

Autoriteit is eigenlijk de nieuwere versie van ‘linkbuilding’. Vroeger was linkbuilding niets anders dan zoveel mogelijk links plaatsen op alle mogelijke sites (ook betaald). Tegenwoordig kan dit niet meer. Je moet nu goed uitzoeken waar je een link op wilt laten plaatsen en het liefst moet dit een site met hoge autoriteit zijn.

Linkbuilden kan je vergelijken met netwerken.

Vergelijk het met netwerken. Als een directeur van een groot bedrijf jou aanbeveelt, zal dit goed gewaardeerd worden. Wanneer een stagiaire iemand aanbeveelt, wordt er minder waarde aan gehecht. Zo werkt Google ook.

De waarde van de domeinnaam is ook belangrijk. Een oude domeinnaam heeft meer waarde dan een nieuwe. Ook is de url belangrijk: een korte en relevante domeinnaam is sterker dan een hele lange, niet-relevante domeinnaam. Voorbeeld: www.website.nl is beter dan www.eenwebsitemeteenlangenaam.info.

De vierde pijler: gebruiksvriendelijkheid

Tegenwoordig kunnen we gebruiksvriendelijkheid eigenlijk ook als pijler zien. Je moet je bezoeker het zo gemakkelijk mogelijk maken om de website/webshop te ‘bedienen’. Kort gezegd: in zo min mogelijk stappen moet de bezoeker zijn doel kunnen bereiken. Dit kan een aankoop zijn, maar ook het inwinnen van informatie of een brochure-download zijn. Je moet de bezoeker zo min mogelijk laten nadenken.

Een aantal voorbeelden: plaats bijvoorbeeld bepaalde elementen op standaardplekken, zoals het logo linksboven. Laat je website doen wat de bezoeker ervan verwacht. Verstop geen belangrijke functionaliteiten, zoals het hoofdmenu. Maak de website goed werkend voor mobiel en tablet. Maak de weg naar een aankoop zo eenvoudig mogelijk. Schrijf relevante content voor de desbetreffende (landings)pagina. Zorg voor goed leesbare lettertypes en lettergroottes.

Wanneer kom je hoger in Google?

Als je alle drie (of vier) pijlers op orde hebt, is de kans groot dat je hoger in Google gaat komen. In het begin moet je vaak relatief veel investeren in SEO (ten opzichte van SEA), maar op lange termijn pluk je hier de vruchten van. Het kan wel even duren (enkele dagen – weken) totdat je resultaat ziet van je werk. Als je het vervolgens heel goed hebt staan, hoef je dan ook minder te investeren.

Als je ambities hebt om je website te optimaliseren, helpen we je graag. Neem dan contact op via mail (info@nordique.nl) of telefoon (050 – 211 0020). Ook bij vragen staan we graag voor je klaar!

Neem contact op


Gerelateerde artikelen


    • Algemeen
    • WordPress
    Declaratie header
    Lorenzo Jepma

    Zo werkt onze declaratiesoftware

    Een bedrijfsaankoop of reiskosten declareren gaat niet bij elke organisatie even efficiënt. Wij hebben een declaratietool ontwikkeld waarin alle medewerkers eenvoudig al hun declaraties kunnen doen. Lees verder om erachter te komen hoe onze declaratiesoftware werkt.

    Lees meer
    • Algemeen
    • WordPress
    Lorenzo Jepma

    Dit zijn de voordelen van ons eigen intranet

    In de tijd waar thuiswerken niet meer weg te denken is, wordt het belang van een intranet steeds groter. In deze blog lees je wat intranet is, welke functionaliteiten een intranet kan bieden en wat je eraan hebt.

    Lees meer