Nieuwe veranderingen binnen “nofollow” – Google

Google heeft wijzigingen doorgevoerd binnen de nofollow-tags en heeft hier twee nieuwe tags aan toegevoegd: “ugc” en “sponsored”. Benieuwd wat dit inhoudt? Lees dan verder.

Wat houdt rel=“nofollow” in?

Een aantal jaar geleden introduceerde Google de rel=“nofollow”. Deze tag werd geïntroduceerd om te zorgen dat pagina’s waarnaar jij verwijst geen linkwaarde doorgegeven kregen. In eerste instantie was de tag voornamelijk ontwikkeld voor gesponsorde links. Tot voor kort werd het gebruikt voor allemaal verschillende links, om de aandacht van Google in ieder geval puur op jouw pagina te behouden.

Google rel=nofollow

Rel=”nofollow” – Google

Hoe gebruik je de tag?

De rel=”nofollow” tag voeg je toe aan een link die op jouw pagina voorkomt. Je geeft hiermee bij Google aan dat er geen waarde doorgegeven mag worden aan de pagina waar je naar verwijst. Deze tag was gemaakt voor bijvoorbeeld gesponsorde links.

Wat is er veranderd?

Zoals al genoemd in de introductie heeft Google twee nieuwe tags geïntroduceerd: “sponsored” en “ugc”. De eerste tag spreekt eigenlijk voor zich, deze gebruik je als de link gesponsord is. Wat betreft de tweede tag “ugc” (dit staat voor user generated content), deze tag pas je toe als iemand een link als commentaar op je post of forum plaatst. Het is beter deze links te voorzien van tags, gezien je hierdoor aan Google kenbaar maakt dat je deze link wel op je pagina hebt, maar hier zelf niet naar door wilt verwijzen.

Het plaatsen van een van deze tags betekent niet dat de link genegeerd wordt, maar alleen dat er geen waarde aan de pagina waar je naar linkt wordt doorgegeven. Voorheen werd de link wel genegeerd, maar dit is nu veranderd om de volgende reden; de link kan nog steeds waardevolle informatie bevatten wanneer het gaat om het vinden van informatie (in bijvoorbeeld zoekmachines). Door zoekwoorden in de link kan jouw artikel of pagina beter gevonden worden. De tags worden dus voornamelijk ingezet als “hints” om duidelijk te maken dat het hierbij gaat om of “sponsored” of “ugc” links.

Wat betekent dit voor jou?

Je hoeft niet gelijk je hele website door te lopen om alle links aan te passen. Wel is het vanaf nu aan te raden deze tags juist te gebruiken. Wanneer de tags correct gebruikt worden, kan Google je pagina’s ook beter indexeren en dus de juiste waarde toekennen aan iedere pagina. Geen idee of je dit nu correct gebruikt? Neem contact met ons op, en wij helpen je graag verder!


Gerelateerde artikelen


  • Contentmarketing
  • Internetstrategie
  • WordPress

Wat is dynamische content?

Steeds meer websites zetten in op dynamische content (dynamic content) om de bezoeker op de juiste manier aan te spreken. Wat is dynamische content, hoe werkt het en wat kun je ermee? Wij leggen het voor je uit.

  • Algemeen
  • Contentmarketing
  • Internetstrategie
  • WordPress

WCAG 2.1 in de basis uitgelegd

Heb je een website of webshop en zijn de termen WCAG of digitale toegankelijkheid nieuw voor jou? Wellicht kan dit artikel jou verder helpen met het verbeteren van jouw site.

  • Algemeen
  • Contentmarketing
  • Internetstrategie
  • SEO