Wat is dynamische content?

Steeds meer websites zetten in op dynamische content (dynamic content) om de bezoeker op de juiste manier aan te spreken. Wat is dynamische content, hoe werkt het en wat kun je ermee? Wij leggen het voor je uit.

Dynamische content vs. statische content

Om goed uit te kunnen leggen wat dynamische content is, moet je eerst weten wat niet dynamische content is. Het tegenovergestelde van dynamische content is namelijk statische content. Op een statische webpagina staat statische content die voor iedere bezoeker hetzelfde is. Elke bezoeker die dezelfde webpagina bezoekt krijgt dezelfde inhoud te zien. Op een webpagina met statische content zal altijd dezelfde afbeelding of tekst te zien zijn. Het logo zal elke keer dat de bezoeker op de pagina komt linksboven in het hoekje staan, en de opmaak zal niet verschillen.

Websites met statische content zijn snel te bouwen, laden snel en zijn relatief goedkoop. Naast voordelen zijn er ook enkele nadelen voor statische content op te noemen. Zo zijn ze weinig tot niet veranderlijk. Iedere keer dat je de website wilt aanpassen moet dit handmatig via de code (HTML) gebeuren. Elke kleine verandering weer. Zeker als je de pagina een aantal keer per jaar wilt updaten, kan dit erg vervelend worden.

In veel gevallen mist er een CMS (contentmanagementsysteem) waarin je eenvoudig de content kunt wijzigen. Je zult de website aan moeten passen door de code te wijzigen. Als je zelf niet over de benodigde kennis beschikt, zul je dit telkens bij de websitebouwer moeten neerleggen. Dit kost geld en tijd. Veel websitehouders verkiezen daarom een dynamische website boven een statische website.

statischecontentpaginawp

Wat is dynamische content nou precies?

Bij dynamische content pas je de inhoud aan de gebruiker aan. De inhoud van de pagina wordt opgemaakt op het moment dat de gebruiker de website bezoekt. De pagina staat dus niet op voorhand vast, maar wordt opgemaakt aan de hand van gegevens van de bezoeker. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het gedrag van de gebruiker. Gerelateerde artikelen die de bezoeker onder een blog ziet staan, zullen gebaseerd zijn op eerder bekeken artikelen. Hierdoor zou de bezoeker minder snel geneigd moeten zijn om de pagina te verlaten.

Een dynamische pagina haalt informatie op uit een database en toont relevante content waar dat gewenst is. Dynamische pagina’s worden opgebouwd met een aantal variabelen. Wanneer een gebruiker met bepaalde kenmerken de website bezoekt, veranderen de variabelen aan de hand van de kenmerken van die persoon.

Hoe gebruik je het?

Dynamische content kan op verschillende manieren gebruikt worden. Zo kun je dynamische content maken die voor elke gebruiker gelijk is. Hierbij moet je denken aan een welkomstbericht die aangepast wordt aan het moment van de dag, taalinstellingen of nieuwe agenda-items.

Daarnaast kun je dynamische content gebaseerd op een individuele gebruiker inzetten. Met behulp van cookies en andere tracking middelen kunnen websitebeheerders het gedrag van bezoekers monitoren, bijvoorbeeld door het pushen van relevante content naar een gebruiker aan de hand van  eerdere bezoeken van die persoon. Ook is het mogelijk relevante afbeeldingen of zoekresultaten te tonen.

Dankzij third-party cookies kun je ook een beeld van het gedrag van de bezoeker buiten je website schetsen. Echter worden third-party cookies uitgefaseerd. Binnenkort zullen ze helemaal verleden tijd zijn. Populaire browsers als Firefox en Safari zijn al gestopt met het tracken van dergelijke cookies, Google (Chrome) zegt aan het eind van 2023 te stoppen.

Wanneer een bezoeker op jouw website inlogt zou je nog meer dynamische content kunnen weergeven. Bij het aanmaken van een account dienen gebruikers vaak hun e-mailadres, naam, geboortedatum en adres door te geven. Zo kun je heel eenvoudig een persoonlijk welkomstbericht laten zien of gebruikerspecifieke data tonen.

Dynamische content is ook erg bruikbaar in te zetten voor e-mailmarketing. Als je bepaalde informatie bezit, kun je de mail persoonlijker maken. Je kunt een standaard mail opstellen met een aantal variabele zinnen of alinea’s. Deze zinnen of alinea’s kun je per gebruiker laten verschillen. Een bestaande klant doe je immers een ander aanbod dan een nieuwe klant.

Dynamische content en WordPress

dynamischecontentbooking

Op een WordPress-website kun je heel goed dynamische content kwijt. Met WordPress kun je prima een online leeromgeving, webshop of blog opzetten. Jij als websitebeheerder voert een aantal gegevens in, WordPress vertaalt die gegevens vervolgens naar een opgemaakte website. Afhankelijk van de tijd, locatie en gebruiker wordt de juiste content weergegeven. Op deze manier kun je veel eenvoudiger relevante informatie aan je bezoekers tonen.

Bied je bijvoorbeeld hotelovernachtingen in Utrecht aan? Via WordPress kun je een kaart tonen waar de hotels zichtbaar worden gemaakt per stad. Heb je een website waar mensen hun platen kunnen doorverkopen? Via WordPress kun je je bezoekers een favorietenlijst laten maken.

Benieuwd naar wat de mogelijkheden van dynamische content en WordPress voor jouw website of webshop zijn? Neem gerust contact op met Marcel via 050 – 211 0020 of mail naar info@nordique.nl.


Gerelateerde artikelen


    • Webshop
    • WordPress
    Lorenzo Jepma

    Wat is PHP en waarom moet je over op PHP 8.1?

    We beginnen binnenkort om de websites die wij in beheer hebben over te hevelen van een oude PHP-versie naar PHP 8.1. Wellicht is PHP niet bij iedereen bekend. Jammer, want het is een wezenlijk onderdeel van WordPress-websites. Wat is PHP precies? Welke versie draai ik op mijn website en wat zijn de nieuwe functies in PHP 8.1? Lees verder om een antwoord op al deze vragen te vinden.

    Lees meer
    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    • WordPress
    Wireframes
    Jeroen

    Waarom maak je wireframes?

    Wireframes. Een fenomeen binnen de ontwikkeling van websites, webshops en webapplicaties die nog onderbelicht is gebleven. Wat zijn het en waarom maak je wireframes?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Contentmarketing
    • Internetstrategie
    • WordPress
    WCAG 2.1
    Jeroen

    WCAG 2.1 in de basis uitgelegd

    Heb je een website of webshop en zijn de termen WCAG of digitale toegankelijkheid nieuw voor jou? Wellicht kan dit artikel jou verder helpen met het verbeteren van jouw site.

    Lees meer