WCAG 2.1 in de basis uitgelegd

Heb je een website of webshop en zijn de termen WCAG of digitale toegankelijkheid nieuw voor jou? Wellicht kan dit artikel jou verder helpen met het verbeteren van jouw site.

Wat is WCAG of digitale toegankelijkheid?

Laten we beginnen met de afkorting WCAG; het staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Het komt er in het kort op neer dat je jouw content zo toegankelijk mogelijk maakt voor mensen met een beperking. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden of analfabeten. Door middel van het volgen van webrichtlijnen zorg je ervoor dat deze groep jouw website goed kan bedienen. Dat noemen we ook wel digitale toegankelijkheid.

In Nederland is dit verplicht voor (semi-)overheidswebsites. Dit is opgenomen in de wet ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’. Hierbij is het ook verplicht om een toegankelijksverklaring op je website te hebben.

Er bestaan inmiddels meerdere versies van de WCAG. Versie 2.0 en versie 2.1 zijn al uitgebracht (in 2018), dit jaar wordt versie 2.2 verwacht. Wanneer je aan de nieuwste versie voldoet, voldoe je ook aan de oudere versies. Dit heet ook wel ‘backwards compatible’.

Binnen de WCAG heb je ook verschillende niveaus. Deze worden aangeduid met A, AA (dit is wettelijk verplicht) en AAA. Er zijn maar liefst 78 succescriteria (waarvan 50 op niveau AA) waaraan je website moet voldoen.

Waarom WCAG?

Omdat er nog geen standaarden waren op het gebied van toegankelijkheid, is de WCAG ontwikkeld. Het is een voortvloeisel uit W3C en individuen en organisaties wereldwijd. De standaarden moeten ervoor zorgen dat mensen met een beperking zich goed moeten kunnen bewegen door alle websites en webshops.

Waaraan moet je website voldoen?

In de webrichtlijnen staan heel erg veel regels en ‘voorwaarden’ waaraan je site moet voldoen. Je kan de WCAG grofweg onderverdelen in twee secties. De eerste is content, de tweede is techniek. Uiteraard zijn er overlappende zaken, maar het gros kan je in één van deze twee ‘vakjes stoppen’.

Het gaat hierbij om content als tekst, afbeeldingen, geluiden, maar ook code, opmaak, structuur en presentatie. Voorbeelden van concrete maatregelen zijn:

  • Een voorleesfunctie;
  • Hoge kleurcontrasten;
  • Lettergroottes aanpasbaar maken;
  • Video-ondertiteling;
  • Alt-teksten bij afbeeldingen;
  • En natuurlijk nog meer.

Wie moet aan de WCAG voldoen?

Zoals gezegd is het verplicht voor (semi)overheidswebsites en publiekrechtelijke instellingen om te voldoen aan de webrichtlijnen. Hierbij is het belangrijk om te weten dat je minimaal versie 2.1 met niveaus A en AA moet hanteren, plus het hebben en beschikbaar maken van de toegankelijkheidsverklaring.

Hoe kan ik mijn website compliant maken?

Er zijn een heleboel punten in de WCAG waaraan de website moet voldoen. Het kan daarom verstandig zijn om een scan te laten doen, zodat je kan inzien aan hoeveel punten je nog aandacht moet besteden. Deels kan dit bij je eigen organisatie liggen (het content gedeelte), maar ook bij je webbouwer (het technische gedeelte).

Heb je hierbij hulp nodig? Neem eens contact op met Marcel via 050 – 211 0020 of mail naar info@nordique.nl. We helpen je graag!


Gerelateerde artikelen


    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    • WordPress
    Wireframes
    Jeroen

    Waarom maak je wireframes?

    Wireframes. Een fenomeen binnen de ontwikkeling van websites, webshops en webapplicaties die nog onderbelicht is gebleven. Wat zijn het en waarom maak je wireframes?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Google Analytics
    • Internetstrategie
    • Webshop
    Google Analytics 4 afbeelding
    Jeroen

    Google Analytics 4, de nieuwe standaard

    Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de analysetool van Google, en gaat op termijn Universal Analytics vervangen. In de nieuwste versie komen website en apps samen, om een ware omnichannel analysemogelijkheid te geven. Wat zijn de veranderingen en hoe start je hiermee?

    Lees meer
    • Algemeen
    • Contentmarketing
    • Internetstrategie
    • SEO
    Google for Jobs Nordique
    Jeroen

    Google for Jobs: Interessant om nu in te stappen?

    Vorig jaar werd Google for Jobs geïntroduceerd in Nederland. Deze vacature zoekmachine wordt inmiddels bijna een half jaar gebruikt in ons land. Dit zou weleens hét online startpunt voor werving en selectie kunnen worden.

    Lees meer